Posts

Showing posts from January, 2016

Puisi yang Menyentuh Hati Seorang Perempuan

Assalamualaikum, salam jumaat yang penuh rahmat. Allahumma solli 'ala Muhammad...
Kali ini, saya nak kongsikan puisi yang selalu saya dengar dalam radio IKIM FM, oleh seorang ustazah dari Indonesia iaitu ustzah Halimah Al Aydrus. Biar saya dengar banyak kali pun, air mata saya akan tetap menitis dek kerana terkesan dengan setiap bait puisi itu. Cuba lah baca, dan hayatinya wahai wanita.
Perempuan        Duhai..  Siapakah kau ini??           Jika jadi anak, ia adalah bidadari kecil ayah bunda              Permata yg siang malam dijaga keduanya..          Jika jd pasangan, ia adalah kesenangan terindah               Surga untuk pasangann'a di dunia..          Jika jd orangtua, waahh                Surga itu telah berpindah ditelapak kakinya         Ia bawa kemana2..          Nabi pun membilangnya sebagai tiang   Tatkala kehidupan adalah bangunan       Ya, engkaulah tiang itu   Engkaulah perempuan..                Perempuan adalah tiang negara, jika perempuan baik, baiklah negaranya. Jika peremp…

Coretan Ringkas Ummi untuk Yang Tersayang

Image
Assalamualaikum, alahai rindunya kat blog sendiri. Tersangat la sibuk dengan urusan keduniaan sampai tak ingat nak update blog sendiri. (ini semua alasan)..huhu.

Sedar tak sedar, dah nak habis bulan januari 2016. Rasa macam baru je kot tukar kalendar 2015. Betapa masa yang berlalu sangat pantas sekarang ni. Anak-anak semakin membesar, umur ummi abah semakin pun makin banyak angkanya. Bersyukur Allah masih bagi pinjam nyawa untuk ummi dan abah menjaga amanah Allah yang terindah Ammar Fakhri, Muhammad Anas Syahmi dan Nur Atikah Nashuha. Rasanya, 24 jam yang ummi ada, memang kebanyakannya hanya berkisar tentang korang bertiga. 
Ammar Fakhri dah masuk darjah dua. Dah selamat berkhatan hujung tahun 2015 dengan jayanya...ummi bangga dengan Ammar (terharu anak dah bujang). Semakin mudah diuruskan, untuk ke sekolah, suruh solat pun akan pasti buat walaupun mungkin lengah2 dan tahap kelajuan solat tu macam ETS, mengaji Al-Quran, buat homework. Bagi ummi, semua itu ada peningkatan berbanding ta…