Tuesday, 9 June 2015

Tips Membawa Anak ke Pasaraya Agar Anda Boleh Membeli-belah tanpa Tekanan

Assalamualaikum, salam ceria,



Membeli-belah di pasaraya adalah aktiviti yang kerap kami sekeluarga lakukan bersama-sama. Kadang-kadang tu pergi ke pasaraya bukanlah semata-mata ingin shopping barang-barang, tapi nak bagi anak-anak seronok bersiar-siar daripada dok terperap dalam rumah je. Apa yang bagus berjalan-jalan dalam pasaraya ni sejuk ada aircond, jadi anak-anak rasa selesa. Cuaca di Malaysia sekarang ni boleh tahan panasnya, so nak kurangkan terdedah kat panas terik camtu la. Anakanda saya kalau berpanas lama sangat, mudah demam especially Ammar. Tapi, dalam pasaraya kalau ramai sangat orang pun anak mudah dapat penyakit sebab terdedah dengan virus. Kita mana tau kan, orang yg datang pasaraya tu ada penyakit, atau bawa virus. Jadi, tetap kene awasi part yang tu.

Membeli-belah bersama anak-anak adakala menjadi aktiviti yang sangat memenatkan dan boleh jadi stress. Ini kerana sikap anak yang tidak terkawal seperti terlalu aktif meneroka pasaraya sehingga ibu nak membeli pun tek boleh, asyik nak kene perhatikan anak takut hilang. Selain itu, anak mula merengek kerana kebosanan menunggu ibu memilih barang, atau meronta-ronta meminta mainan atau makanan yang tidak bersesuaian atau tiada dalam bajet ibubapa.

Jadi, saya nak kongsikan beberapa tips yang mungkin boleh membantu anda agar anda boleh membeli belah dengan senang hati.

1. Hadkan masa membeli-belah
    Sebagai ibubapa rasanya kita boleh agak dan faham, berapa jam anak-anak kita boleh bertahan di pasaraya dengan sikap yang manis-manis saja. Kalau contohnya 2 jam saja, jadi ibubapa perlu merancang dengan baik, agar dalam masa dua jam anda dapat menyelesaikan urusan membeli belah anda. Jika lebih dari itu, maka anda harus bersedia.

2. Nasihat Pra-Lawatan
 Apa pula nasihat pra-lawatan ni? Sebelum keluar dari rumah, atau sepanjang perjalanan ke pasaraya bagi nasihat dan dorongan kepada anak-anak. Contohnya, "Hari ini, ummi nak beli barang-barang dapur, susu, pampers. Ummi takkan beli apa-apa mainan hari ini, ok". Boleh juga berpesan agar sentiasa bersikap baik, jangan menangis-nangis dan apa jua wasiat yang ibubapa nak sampaikan. 

3. Persediaan Rapi
Pastikan tisu basah,diapers atau lampin anak, snek, minuman, tablet, dan apa jua kemungkinan yang diperlukan dibawa bersama. Tablet atau gajet adalah jika sangat terpaksa, barulah saya bagi.

4. Baby stroller atau baby carrier
 Jika anda ada bayi berumur kurang 2 tahun, sediakan stroller atau baby carrier yang sesuai. Pada pendapat saya baby-wearing adalah sangat membantu, jika dibandingkan dengan stroller yang adakala anak tidak mahu duduk lama di dalam stroller.

5. Snek Kegemaran Anak
Anak-anak saya suka makan buah pisang, jadi adakalanya saya beli pisang dah timbang tapi belum bayar anak-anak dah merengek nak makan. Jadi saya bagi je la, minta halal kat pasaraya tu makan dulu. Memang akan bayar juga nanti kan. 

6. Bagi pujian kepada Anak
Jika anak-anak bersikap baik, berilah pujian. "Baguslah anak ummi hari ni. Kalau macam ni hari-hari pergi shopping pun takpe." Window shopping je la kalau hari-hari..hehe

Saya harap tips ini membantu ibubapa agar dapat membeli belah di pasaraya tanpa tekanan.

Tuesday, 2 June 2015

5 Sebab Mengapa Ibu Hamil Perlu Kerap Berjalan

Assalamualaikum, salam bahagia semua...

Hari ni nak bcrkongsi tentang 5 sebab mengapa ibu hamil perlu kerap berjalan. Kalau cerita tentang kehamilan, memang secara normalnya wanita-wanita especially yang telah berkahwin akan rasa sangat teruja. Tidak kira orang yang hamil atau mungkin kawan dia yang hamil, sama-sama excited. Betul tak? Betul 3x. Tanya jawab sendiri la saya ni...Mugkin kerana Allah jadikan fitrah wanita begitu, sukakan kelahiran orang baru, rasa bahagia walaupun kawan kita atau kaum keluarga yang dapat baby baru tu.

Ok, kehamilan itu sendiri  adalah satu pengalaman yang indah bagi setiap bakal ibu, tidak kira ibu itu hamil anak pertama atau anak ketujuh sekalipun. Setiap anak yang dikandung pasti akan ada pengalaman yang berbeza.. Dalam tempoh kehamilan, banyak perkara yang perlu diambil perhatian oleh si ibu sama ada dari aspek fizikal, mental dan emosi.

Dalam entry kali ini, saya cuma nak fokuskan kepada aspek fizikal ibu yang hamil. Iaitu senaman untuk ibu hamil. Sebenarnya senaman yang paling baik dan ringkas ialah berjalan. Hanya anda memerlukan sepasang kasut yang sesuai untuk senaman ini, kalau silap kasut anda mungkin mudah sakit kaki, atau tersadung sesuatu atau mudah terjatuh. Jadi, pilihlah kasut sukan yang sesuai untuk keselesaan da keselamatan anda.


5 Sebab Mengapa Ibu Hamil Perlu Kerap Berjalan

Perlu ke banyak berjalan semasa hamil ni? Ia bukanlah sesuatu yang wajib, tetapi banyak berjalan memberi banyak manfaat kepada ibu hamil. Antara manfaatnya ialah:

1. Kecergasan Fizikal:
Berjalan membuat anda sihat secara fizikal. Ia adalah senaman badan rutin yang lengkap untuk badan yang sihat.dengan cara ini, ia akan meningkatkan kesihatan kardiovaskular anda dan kesihatan otot anda pada masa yang sama.

2. Bayi yang sihat:
Ibu yang sihat fizikalnya secara tidak langsung menyampaikan aura kesihatan kepada bayi yang dikandungnya. Seronok kan. ibu sihat, anak dalam perut pun sihat.

3.Mengurangkan Risiko Diabetes
Dengan senaman, secara tidak langsung anda mengekalkan berat badan yang sihat dan ideal, ataupun berat badan naik dengan kadar yang sepatutnya. Secara tidak langsung ia dapat mengurangkan risiko terhadap diabetes atau kencing manis ketika hamil.

4. Mengurangkan Risiko Pra-Eklampsia:
Pra-eklampsia adalah tekanan darah tinggi semasa mengandung. Berjalan membantu mengekalkan berat badan dan mengurangkan kolesterol yang membawa kepada keseimbangan dalam tahap tekanan darah semasa mengandung.


5. Meningkatkan Peluang Bersalin Secara Normal.
Banyak berjalan dalam tempoh kehamilan dapat meningkatkan fleksibiliti tubuh anda dan otot pinggul anda, ia mungking membantu semasa proses melahirkan. Rasanya jika masih boleh memilih, semua wanita yang hamil mahu melahirkan anak secara normal. Jadi, banyakkan berjalan untuk meninggikan peluang itu.


Saya Tak Cukup Masa nak Bersenam..


Situasi sekarang ni, memang kebanyakan wanita adalah bekerjaya dan most of the time adalah di pejabat atau tempat kerja. Mana ada masa nak bersenam dengan formalnya. Sebenarnya itu bukan alasan untuk tidak bersenam. Tips di bawah ni mungkin membantu anda mendapat hasil yang sama dengan bersenam di trek.

  • Menggunakan tangga berbanding lif
  • Ambil masa sekitar 10 minit untuk berjalan-jalan di koridor pejabat.
  • Membeli belah di pasaraya di hujung minggu - ni aktiviti kegemaran ibu-ibu hamil kot.


Langkah Keselamatan ketika Berjalan

Ingat, walaupun berjalan itu bagus untuk ibu hamil, jangan abaikan faktor keselamatan diri.


  • Jangan berjalan terlalu cepat, berjalan sekadar kemampuan diri.
  • Jangan biarkan badan anda menjadi terlalu panas, kerana kepanasan yang melampau boleh membawa kepada risiko kontraksi pra matang.
  • Kerap minum air untuk mengelakkan dehidrasi
  • Gunakan alat pelindung matahari untuk kulit muka.
  • Memakai kasut yang sesuai dan selesa.
  • Sediakan payung atau topi. Jika cuaca agak panas, silalah gunakannya.


Sebagai kesimpulannya, ibu hamil perlu sentiasa cergas. Kehamilan bukanlah alasan untuk bermalas-malasan, atau berehat-rehat sahaja. Untuk kekal cergas semasa hamil boleh cuba baca entry ini.