Sunday, 27 April 2014

Ibu Bekerja Mampu ke Nak Menjayakan Penyusuan Ekslusif?

Ibu Bekerjaya...Teruskan Penyusuan



Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang hendak menyempurnakan penyusuan itu: dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya. Tidaklah diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya. Janganlah menjadikan seseorang ibu itu menderita kerana anaknya, dan (jangan juga menjadikan) seseorang bapa itu menderita kerana anaknya dan waris juga menanggung kewajipan yang tersebut (jika si bapa tiada). Kemudian jika keduanya (suami isteri) mahu menghentikan penyusuan itu dengan persetujuan (yang telah dicapai oleh) mereka sesudah berunding, maka mereka berdua tidaklah salah (melakukannya). Dan jika kamu hendak beri anak-anak kamu menyusu kepada orang lain, maka tidak ada salahnya bagi kamu apabila kamu serahkan (upah) yang kamu mahu beri itu dengan cara yang patut. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah, serta ketahuilah, sesungguhnya Allah sentiasa melihat akan apa jua yang kamu lakukan. (Al-Baqarah:233)


Betapa besarnya pahala kita jika menuruti Firman Allah ini. Pahala menyusukan anak dan pasakkan niat kerana Allah ta'ala. Pastinya perintah Allah ini ada hikmahnya buat si ibu dan juga anak. Walaupun terdapat kajian yang dilakukan oleh pengkaji barat yang membuat perbandingan bayi yang minum susu ibu dengan bayi yang minum susu formula tidak membuktikan bahawa perkembangan bayi yang menyusu ibu itu lebih baik daripada bayi yang minum susu formula, siapalah kita untuk menidakkan perintah Allah ini. Siapalah pengkaji itu...manusia biasa yang mungkin jua berbuat kesilapan. Secara peribadi saya terasa hati dengan artikel itu..nnt kalau saya jumpa saya akan kongsikan.

Jadi, ibu-ibu di luar sana yang baru mendapatkan cahaya mata yang comel tu, kuatkanlah azam untuk memberikan yang terbaik buat anak, iaitu susu ibu. Kita memang mampu untuk membeli susu yang mahal yang kononnya melengkapi nutrisi hampir menyamai susu ibu, tetapi berusahalah dulu untuk memberikan susu ibu. Niat dan azam yang kuat adalah antara tips yang penting untuk menjayakan penyusuan ekslusif terutama di awal 6 bulan kelahiran.


Bagaimana Ibu Bekerja Memastikan Bekalan Susu Anak Sentiasa Cukup?


1. Rangsang Pengeluaran Susu

Apabila anda sebagai ibu sudah berazam, perlulah diteruskan dengan usaha. Apakah usaha kita sebagai ibu yangtelah melahirkn anak dan ingin menyusukannya? Ok, sejurus selepas melahirkan,  bila nurse dah bersihkan bby dah siap diazankan dan diiqamatkan, terus ambil baby dan susukannya. Memang akan rasa agak kekok, terutama bagi yang pertama kali menjadi ibu. Mintalah bantuan jururawat. Bayi pun masih tak berapa pandai nak melekapkan mulut dia kat puting ibu, tapi daya hisapannya memang subhanallah, Allah jadikan semulajadi bayi ini pandai menghisap. Apabila dia dapat melekap, anda akan lihat betapa bersungguhnya dia menghisap. Nikmati saat ini selagi anak anda masih tidak mahu melepaskannya. Pada saat ini, susu masih tidak banyak dan mungkin juga belum ada, si kecil itulah yang akan merangsang pengeluaran susu yang dimulakan dengan cairan emas iaitu kolosterum yang sangat berkhasiat. Bayi di awal kelahiran tidak memerlukan banyak susu.



2. Mengepam Susu Sewaktu Anak Tidur
Anak kita masa awal kelahiran, dalam tempoh sebulan tu memang kuat tidur. Memang la kan, apa lagi bayi kecil tu nak buat. Tidur, menyusu, berak kencing, menangis. Jadi, ibu ambil kesempatan ini untuk mengumpulkan stok susu. Sesi perahan ini boleh dilakukan setelah seminggu berpantang, bergantung kepada keadaan ibu juga. Kalau rasa nak mula lewat sikit pun takpe, dua minggu lepas pantang mungkin? Tapi ingat, bila mula kumpul lewat, maka akan kuranglah hasilnya. Sesi perahan boleh lah dibuat 3 atau 4 jam sekali. Apa yang saya buat pula (saya ni kurang disiplin sikit), saya target satu hari paling sikit pun simpan 8oz, tak kira la berapa kali sesi. Saya fleksibel.


3. Makan Secara Seimbang
 Emak saya tidak terlalu cerewet masa menjaga saya pantang..hehe saya yang tak cerewet. Saya tak boleh nak berpantang sangat, tapi saya ikut la jangan makan berminyak sangat, elakkan makanan pedas, makanan yang gatal (udang , sotong, dll). Minum air banyak-banyak tu penting, walaupun orang tua mungkin tak galakkan minum air banyak, nanti peranakan kembang katanya (tak tau la betul tak), tapi saya minum air banyak. Cuma saya minum kerap tapi sedikit-sedikit. Ibu menyusukan mesti cepat haus. Perlukan banyak protein juga, jadi makan la ikan, atau ayam, bilis, boleh juga ambil ESP.
 
4.Elakkan Menggunakan Stok EBM
Tujuan kita menyimpan stok EBM adalah untuk digunakan bila kita sudah naik bekerja kan? Jadi, jangan gunakan dengan cara yang tidak berhemah stok tersebut ye. Iaitu dalam keadaan yang sangat terdesak sahaja. Even, kalau nak latih bayi guna botol (walaupun tidak digalakkan, tapi saya gunakan botol gak sebab tanak susahkan pengasuh nanti) sebelum naik keraj, kita pam susu dan terus bagi yang fresh tu, bukan ambil dari stok.

5. Teruskan dan tingkatkan sesi perahan di tempat kerja
Bila dah mula bekerja, teruskanlah dan tingkatkan sesi perahan anda, kerana bayi tiada bersama anda. Kalau boleh laksanakan 3 kali sesi perahan di waktu kerja. Perlu istiqamah untuk lakukan ini. Demi anak yang dikasihi, pastinya kita sanggup kan.



6. Berusaha, berdoa dan bertawakal

Manusia hanya mampu berusaha dan berikhtiar, maka berdoalah agar Allah mempermudahkan niat kita untuk menyusukan anak kita sehingga dua tahun. Setelah berdoa, maka bertawakkal kepadaNya. Jika setelah pelbagai usaha dilakukan, namun hasilnya tidak juga seperti yang anda inginkan, janganlah terlalu kecewa. Mungkin ada hikmahnya.

Ibu Menyusu Perlukan Sokongan

Ya, ibu yang menyusukan anak perlukan sokongan fizikal dan emosi. Sokongan dari suami, ibu bapa, rakan-rakan sangat membantu dalam menjayakan penyusuan ibu. Ia akan membantu mengekalkan emosi positif ibu yang secara tidak langsung akan membantu melancarkan lagi pengeluaran susu. Ibu juga perlu memastikan fizikalnya sihat dan cergas. Ibu mungkin memerlukan supplemen untuk memastikan tahap kecergasan ibu berada pada tahap yang optimum.

Antaranya ialah :


  • B-complex
  • Vitamin C
  • Zink
  • Zat besi






Saya doakan anda akan berjaya dalam misi penyusuan ekslusif anda ye. 

Salam sayang dari saya,


Juhaina binti Mohammad
Shaklee independent distributor (1066975)
013-293 2464
COD : Krubong, Malim, Ayer Keroh, Durian Tunggal,Melaka tengah, alor gajah
Penghantaran : seluruh Malaysia

Fanpage: https://www.facebook.com/umminashuha
Blog : www.umminashuha.blogspot.com 


                                                             

Tuesday, 22 April 2014

Saya Pengedar Shaklee Melaka


Assalamualaikum semua,

Saya merupakan pengedar Shaklee anda. Spesifik area Krubong.
Jika anda ingin membeli barang Shaklee daripada saya, saya boleh COD (cash on delivery) di kawasan sekitar Melaka seperti Krubong, Alor Gajah, Melaka Pindah, Durian Tunggal, Malim dan yang sewaktu dengannya.

Tapi, saya juga ada perkhidmatan penghantaran ke seluruh Malaysia. Kita kan ada Pos Malaysia... :-)

Jangan segan-segan hubungi saya.

Juhaina binti Mohammad
Shaklee independent distributor (1066975)
013-293 2464
COD : Krubong, Malim, Ayer Keroh, Durian Tunggal,Melaka tengah, alor gajah
Penghantaran : seluruh Malaysia

Fanpage: https://www.facebook.com/umminashuha
Blog : www.umminashuha.blogspot.com 

Skurvi??? Apakah Gejala Skurvi?

Skurvi adalah keadaan yang jarang berlaku yang boleh berlaku jika anda tidak mempunyai cukup vitamin C dalam diet anda.

Vitamin C ( juga dikenali sebagai asid askorbik ) adalah penting untuk tubuh kerana ia diperlukan untuk membuat kolagen . Kolagen adalah sejenis protein yang terdapat dalam pelbagai jenis tisu seperti kulit , saluran darah , tulang dan rawan (yang meliputi permukaan sendi) .

Tanpa vitamin C , kolagen tidak boleh diganti dan pelbagai jenis tisu memecahkan , yang membawa kepada gejala-gejala penyakit skurvi , termasuk:

  •     sakit badan
  •     keletihan
  •     kemunculan titik merah pada kulit
  •     pendarahan dan bengkak gusi

Vitamin C

Tidak seperti beberapa jenis vitamin, tubuh manusia tidak dapat membuat vitamin C. Oleh itu, semua vitamin C yang diperlukan oleh badan perlu datang dari diet seseorang.Cara terbaik untuk mencegah penyakit kudis adalah untuk makan makanan yang sihat , seimbang yang mengandungi banyak buah-buahan dan sayur-sayuran.

Siapa yang terbabit dengan penyakit skurvi?Orang cenderung untuk berfikir bahawa skurvi adalah penyakit zaman dahulu kerana diet kita dan taraf hidup telah bertambah baik selama ini.Walau bagaimanapun , walaupun ia jarang berlaku , kekurangan vitamin C boleh masih menjadi masalah kepada golongan tertentu , termasuk:
  • orang tua yang tidak mampu untuk mengekalkan diet yang sihat
  • orang yang merokok , atau mempunyai pergantungan kepada alkohol atau dadah
  • orang ke atas pendapatan yang rendah
Merawat skurvi

Doktor anda biasanya boleh mendiagnosis penyakit kudis dengan memeriksa tanda-tanda anda dan bertanya tentang diet anda. Mereka juga boleh menjalankan ujian darah untuk mengukur tahap vitamin C dalam darah anda.Rawatan untuk penyakit kudis adalah agak mudah. Ia melibatkan pengambilan makanan tambahan vitamin C dan makan makanan itulah yang tinggi dalam vitamin C. Ini dengan cepat perlu membalikkan tanda-tanda berbahaya skurvi.Hakikat bahawa seseorang mempunyai penyakit kudis ( skurvi) di tempat pertama biasanya merupakan tanda bahawa mereka terdedah atau hidup gaya hidup huru-hara. Oleh itu, rujukan kepada pakar pemakanan , pekerja sosial atau profesional penjagaan kesihatan mental yang diperlukan untuk mencegah episod seterusnya masalah skurvi atau lain-lain dikaitkan dengan kekurangan zat makanan.


Salam sayang dari saya,

Juhaina binti Mohammad
Shaklee independent distributor (1066975)
013-293 2464
COD : Krubong, Malim, Ayer Keroh, Durian Tunggal,Melaka tengah, alor gajah
Penghantaran : seluruh Malaysia

Fanpage: https://www.facebook.com/umminashuha

Blog : www.umminashuha.blogspot.com 

Khasiat Vitamin C yang Ramai orang Abaikan


Vitamin C yang juga dikenali sebagai asid askorbik, mempunyai beberapa fungsi penting.


Apakah khasiat dan fungsi vitamin C?
  • membantu melindungi sel-sel dan mengekalkan kesihatan sel-sel
  • diperlukan bagi penyelenggaraan tisu perantara yang sihat , yang memberikan sokongan dan struktur bagi tisu dan organ-organ lain
  • membantu penyembuhan luka
Kekurangan vitamin C boleh menyebabkan penyakit skurvi.

Sumber vitamin C yang baik
Vitamin C yang ditemui dalam pelbagai buah-buahan dan sayur-sayuran. Sumber yang baik termasuk:
  • oren dan jus oren
  • jambu batu
  • lada merah dan hijau
  • strawberi
  • blackcurrants
  • brokoli
  • tauge
  • kentang

Berapa banyak vitamin C yang saya perlukan?

Orang dewasa memerlukan 40mg vitamin C sehari.

Vitamin C tidak boleh disimpan dalam badan, jadi anda perlukannya dalam diet anda setiap hari.
Anda perlu dapatkan keperluan vitamin C anda dalam pemakanan anada sehari-hari. Pastikan Itu!

Apakah yang akan berlaku jika saya mengambil terlalu banyak vitamin C?

Mengambil jumlah yang besar (lebih daripada 1,000 mg setiap hari ) vitamin C boleh menyebabkan:
  • sakit perut
  • cirit-birit
  • perut kembung
Gejala-gejala ini akan hilang sebaik sahaja anda berhenti mengambil makanan tambahan vitamin C .
Mengambil kurang daripada 1,000 mg vitamin C tambahan tidak akan menyebabkan apa-apa kemudaratan .

Sustained Release Vita-C PlusTM 500 mg


Sumber Vitamin C Semulajadi yang Disalurkan Jam demi jam

Tubuh kita sering kehilangan vitamin C semasa melakukan aktiviti harian.  Vita C dengan pelepasan berperingkat dapat membantu dalam menyalurkan vitamin C berterusan. Vita-C 500mg yang semulajadi ini membantu menyediakan vitamin C yang diperlukan tubuh.  Ia juga membantu dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan.*

Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan. 


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Hubungi saya untuk dapatkannya:

Juhaina binti Mohammad
Shaklee independent distributor (1066975)
013-293 2464
COD : Krubong, Malim, Ayer Keroh, Durian Tunggal,Melaka tengah, alor gajah
Penghantaran : seluruh Malaysia

Monday, 21 April 2014

Ibu Perlukan Nutrisi Lebih dari Bapa?



Ibu Perlukan Nutrisi Lebih dari Bapa?


Ummi ke abah yang kene lebih zat ni?
 Wah, bunyi macam berbaur semangat feminisme tajuk entri ni ye. Tapi begitulah hakikatnya. Saya sebagai ibu kepada tiga orang cahaya mata dapat merasakan betapa perlunya saya kepada nutrisi tambahan dek kerana ummi ni kena jadi superwoman. Siang hari bekerja, balik je nk kutip anak, sorang kat tadika, dua lagi di rumah pengasuh. Dalam kereta lagi dh bersilat dah, tangan sebelah pegang stereng, sebelah nk pujuk bby nashuha nangis, tak pun nk mendepa tangan sebab nk brek, anas dok berdiri kat tengah-tengah… Sampai rumah je, layan baby kejap then nak bersilat lagi kat dapur. Pendek kata sampai rumah tu macam recharge energy balik nak bertukar jadi bibik sedunia pulak. Jadi, ummi perlukan tenaga untuk memastikan urusan rumahtangga settle dengan baik. Tenaga tu terkadang ada kerana rasa kasih dan sayang kita kepada keluarga yang tinggi menyebabkan kita ketepikan semua rasa letih dan penat. Tapi saya berharap sangat tenaga saya lebih dari itu, maka saya ambik la supplemen Shaklee.  Antara yang sesuai untuk saya ialah B-Complex. Ok la, sebenarnya saya nak cerita pasal kepentingan nutrisi kepada ibu yang hamil dan menyusukan bayi.

Nutrisi yang baik memainkan peranan penting dalam proses kehamilan dan bayi yang bakal lahir. Dalam tempoh kehamilan dan penyusuan susu ibu, tubuh memerlukan lebih banyak nutrisi untuk menyokong kesihatan dan kesejahteraan bayi dan juga ibu. Di sini terdapat beberapa nutrisi penting yang diperlukan bagi menyokong Kehamilan dan Penyusuan Susu Ibu yang sihat.

Protein - diperlukan untuk pertumbuhan fizikal dan pembinaan sel bayi anda. Ia juga diperlukan oleh plasenta, tisu-tisu amnion, tisu-tisu keibuan dan penghasilan susu ibu. Jelasnya, kehamilan dan penyusuan susu ibu memerlukan kehadiran protein. Jadi amatlah disyorkan untuk menambah sumber protein sihat di dalam diet harian anda.

Asid Folik - pengambilan folate yang mencukupi bukan hanya penting bagi memastikan pembentukan otak dan saraf tunjang fetus yang sempurna, bahkan ia turut membantu dalam mencegah kecacatan semasa kelahiran seperti bifida spina. Pengambilan asid folik yang optimum perlu diambil secara berterusan di sepanjang tempoh kehamilan dan juga dalam setiap diet wanita yang masih subur.

Kalsium - kandungan kalsium yang mencukupi di dalam diet anda, lebih-lebih lagi semasa tempoh kehamilan akan dapat memastikan bayi yang bakal dilahirkan mempunyai tulang dan gigi yang sihat tanpa menggugat kandungan kalsiaum yang sedia ada di dalam tubuh anda. Kalsium juga membantu untuk menghalang kekejangan otot yang dialami dalam tempoh kehamilan dan kontraksi yang berlaku disaat melahirkan. Pengambilan kalsium yang teratur boleh diperolehi melalui pengambilan produk tenusu dan sayur-sayuran hijau seperti kubis atau dengan mengambil kalsium tambahan.

Asid Lemak Omega-3 - juga dikenali sebagai DHA yang diperlukan dalam pembinaan otak dan retina bayi. Ikan laut dalam(Coldwater) seperti ikan salmon dan ikan tenggiri, kayan dengan sumber asid lemak omega-3 tetapi anda disyorkan untuk mengambil tidak lebih daripada 2 bahagian seminggu kerana kandungan merkurinya yang tinggi. Jadi, suplemen ultra-tulen minyak ikan omega-3 merupakan alternatif terbaik untuk menggantikannya.

Produk Shaklee sangat dicadangkan untuk ibu Mengandung dan Menyusukan Bayi, antaranya:

ESP- rendah lemak, bukan GMO dan protein biologi lengkap yang mengandungi kesemua sembilan asid amino penting.




Ostematrix
- Lengkap serta suplemen kalsium yang terbukti secara saintifik mempunyai penyerapan yang lebih baik dan tablet yang mudah ditelan.

B Complex - Memberikan kesemua khasiat 8 vitamin B dengan sistem penyerapan bioaktif yang membantu penyerapan dan bioketersediaan asid folik.

Omega Guard - Menawarkan spektrum penuh asid lemak omega-3 bergred tinggi yang selamat di makan. Ianya sangat penting dalam membantu pembentukan otak bayi dari peringkat awal pembentukan. Untuk ibu pula, ia membantu mengawal paras kolesterol dalam badan.[sumber Shaklee Today]


Hubungi saya untuk dapatkannya:

Juhaina binti Mohammad
Shaklee independent distributor (1066975)
013-293 2464
COD : Krubong, Malim, Ayer Keroh, Durian Tunggal,Melaka tengah, alor gajah
Penghantaran : seluruh Malaysia

Fanpage: https://www.facebook.com/umminashuha
Blog : www.umminashuha.blogspot.com 
  

Sunday, 13 April 2014

Kenali Osteoporosis : Faktor dan Cara Pencegahan



KENALI OSTEOPOROSIS : FAKTOR DAN CARA PENCEGAHAN
Tulang rangka merupakan sistem asas tubuh yang terbentuk daripada tisu-tisu kompleks. Manusia mempunyai 206 batang tulang yang berfungsi sebagai penyokong dan pelindung kepada tubuh. Tulang juga adalah pusat pengeluaran sel-sel darah.

Kalsium dan fosforus adalah dua unsur utama yang terdapat di dalam tulang. Sebanyak 99% daripada kalsium di dalam tubuh disimpan di dalam tulang.

Tulang mengalami proses hakisan dan larutan. Kemudian ia dibentuk semula menurusi proses 'remodelling' bergantung kepada faktor usia seseorang. Kehilangan jisim tulang pada usia 30 tahun ke atas dikenali sebagai 'osteoperia'. Proses 'osteoperia' yang berlebihan dipanggil 'osteoporosis'. Adakah anda pernah mendengar tentang penyakit osteoporosis? Kalau anda pernah tengok iklan susu Anlene, mesti anda tahu  apa itu osteoporosis.

Osteoporosis merupakan penyakit tulang reput yang berisiko besar mengakibatkan patah tulang. Ini adalah kerana tulang tersebut telah hilang ketumpatannya dan kurang kualiti dari segi kalsium atau yang dikatakan kurang “bone mass density “(BMD). BMD biasanya paling maksima pada umur 30an dan berkurangan dengan bertambahnya umur terutama selepas putus haid (menopos).
Patah tulang boleh berlaku di mana-mana tulang tetapi kebiasaannya berlaku pada tulang belakang, pinggul dan pergelangan tangan. Patah tulang biasanya memerlukan pembedahan, kemasukan ke hospital dengan kadar lama, serta boleh mengakibatkan kecacatan yang kekal, kesakitan yang teruk, terlantar di katil dengan agak lama dan kemungkinan kematian.
Di Malaysia, sekurang-kurangnya 1 dalam 3 orang rakyat berisiko tinggi mendapat osteoporosis. Juga didapati bahawa sekurang-kurangnya separuh atau 50% daripada wanita berumur 50 tahun ke atas mengalami patah tulang disebabkan osteoporosis di mana kaum Cina yang paling tinggi diikuti kaum Melayu dan India. Kalau dalam iklan Anlene tu pun banyak memaparkan wanita sebagai modelnya.

Oleh itu, kita perlu tahu apa faktor-faktor penyebab dan bagaimana hendak mengelak dari mendapat penyakit ini.

KLASIFIKASI OSTEOPOROSIS

Terdapat 2 jenis iaitu Primer (Primary) dan Sekunder (Secondary) :

1. Osteoporosis Primer
Antara sebab-sebabnya ialah:-
  •  Selepas menopos atau putus haid – kurang estrogen sebabkan BMD rendah
  • Berkaitan dengan umur – umur yang meningkat, semakin tinggi risiko dapat osteoporosis
  • Tidak diketahui- jarang berlaku

2. Osteoporosis Sekunder
Antara penyebabnya ialah:-
  •  Penyakit endocrine seperti Cushing’s Syndrome, hypogonadism, thyrotoxicosis dan hyperparathyroidism.
  • Ubat-ubatan seperti Glucocorticoids atau steroids ( 5 mg sehari untuk lebih dari 3 bulan), Heparin yang digunakan untuk waktu lama dan ubat sawan seperti Phenytoin
  • Penyakit-penyakit kronik seperti kerosakan ginjal atau buah pinggang, penyakit hati seperti liver cirrhosis, penyakit malabsorption iaitu selepas pembedahan buang perut dan penyakit sendi kronik spt Rheumatoid arthritis 
  •  Lain-lain seperti nutritional iaitu kurang pengambilan zat kalsium dan juga penyakit barah.
FAKTOR-FAKTOR

Faktor-faktor berikut di bawah boleh menyumbang kepada osteoporosis iaitu:-

Faktor-faktor yang tidak boleh diubah
1.      Umur yang meningkat
2.      Kumpulan ethnik- orang berketurunan Cina dan “orang putih”
3.      Menopos sebelum masanya iaitu umur kurang dari 45 tahun termasuk menopos disebabkan pembedahan rahim dan ovary
4.      Saiz badan yang sediakala kecil
5.      Keturunan- Sejarah ahli keluarga spt ibu, ayah dan adik beradik yang pernah mengalami osteoporosis

Faktor-faktor yang boleh diubah
1.      Pengambilan kalsium dan Vit D yang rendah- masyarakat di Malaysia kurang minum susu
2.      Tahap aktiviti – kurang senaman boleh reputkan tulang
3.      Merokok berlebihan
4.      Mengambil minuman berakohol
5.      Mengambil caffeine berlebihan
6.      BMI yang rendah iaitu kurang dari 19 kg/m2 ( BMI= Berat (kg) / tinggi(m) x tinggi (m)
7.      Kekurangan hormone estrogen
8.      Makanan yang terlalu asidik – darah perlu pada ph neutral, maka, hormone parathyroid akan rangsang osteoclast ambil kalsium dari tulang



BAGAIMANA MENGENALPASTI SESEORANG ITU OSTEOPOROSIS?

Osteoporosis dikatakan “silent disease”, di mana biasanya tiada tanda apa-apa. Hanya setelah mengalami patah tulang baru diagnosa dibuat.
Walaubagaimanapun, antara tanda-tanda yang biasa dilihat ialah bongkok yang keterlaluan (dorsal kyphosis), patah tulang ketika kecederaan yang minima, kurang ketinggian disebabkan tulang belakang dihimpitkan, dan sakit tulang belakang.
Antara penyiastan yang boleh dilakukan ialah:-
  • Bone mineral density test (BMD) – guna mesin X-Ray spt DXA, SXA, juga menggunakan Ultrasound tulang tumit mudah didapati di hospital swasta
  • X-Ray tulang belakang, pinggul
  • Ujian darah/ air kencing – tahap kalsium, fungsi ginjal dan penyakit2 lain
  • Tahap hormone dalam darah – hormone T4, TSH, FSH, LH, testosterone
Contoh x-Ray tulang pinggul seorang pesakit yang mengidap sakit di pinggul kiri menunjukkan tanda osteoporosis tulang pinggul sebelah kiri

Contoh x-Ray tulang peha menunjukkan osteoporosis tulang femur (peha) yang ditunjukkan dalam segi tiga.


LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN

1.      Pengambilan kalsium dan Vit D yang mencukupi
Rakyat Malaysia dikatakan mengambil hanya 300-500 mg susu sehari sedangkan, sedangkan bagi wanita 19-49 tahun – 800 mg sehari diperlukan, wanita lebih dari 50 tahun – 1000 mg sehari diperlukan
Antara makanan yang mengandungi kalsium termasuk:-
  • Yogurt biasa 2% 1 cawan – 415 mg
  • Susu tinggi kalsium 1 cawan – 500 mg, susu biasa cuma 300 mg
  • Susu skim 1 cawan – 300 mg
  • Keju 1 cawan – 217 mg
  • Kacang soya ½ cawan – 88 mg
  •  Broccoli ½ cawan – 89 mg
  • Buah oren – 52 mg
  •  Ikan salmon 3-4 oz – 225 mg