Posts

Showing posts from October, 2013
Kenapa Tubuh kita Perlukan Supplemen @ Makanan Tambahan??
Haaa tajuk common kan?? Tapi inilah hakikatnya... tubuh kita perlukan bantuan pemakanan yang seimbang. Mungkin kita rasa kita dah ambil pemakanan yang seimbang, contohnya protein dah ada dalam lauk2 yg kita makan mcm ikan, ayam, telur dsb. sayur-sayuran pn kita makan dengan harapan ia membekalkan keperluan vitamin kepada tubuh kita... Tapi korang sume mesti pernah belajar camne bila masak sayur tu tak boleh sampai terlalu layu nnt hilang zat. Bagi sy sendiri pun selalu termasak sampai layu...huhu.. ni kes nak buat baaanyak keje dalam satu masa, (kalau bleh nk bahagi2 badan ni). Akibatnya makan le kita sayur yg kurang dh zatnya tu... apath lagi kalau kita selalu makan di luar (kedai), of course penyedap rasa pun banyak dimasukkan dalam makanan kita. Jadi, boleh tak kita nk jamin kita sudah makan makanan yang seimbang khasiatnya?

Sy listkan sebab kenapa kita perlukan supplemen/ vitamin tambahan :

Tidak mengikut piramid makanan ata…